Mít podcast je stále populárnější, ať už jako influencer nebo jako marketingový nástroj pro firmy. Podcast vám může pomoci s růstem vašeho byznysu i konexí.
Určete si téma
Nejprve si je třeba určit, do jaké kategorie bude váš podcast spadat. To je důležité zejména u Apple Podcast a Spotify, aby mohli podcast správně zařadit a usnadnili hledání pro uživatele zainteresované ve vašem oboru.
Mezi populární kategorie patří: komedie, zprávy, společnost a kultura, opravdové zločiny, sport, filmy, byznys, umění, náboženství a spiritualita a vzdělávání.
Definujte si ideálního posluchače
Když už víte, jaké bude téma vašeho podcastu, zeptejte se sami sebe, kdo by měl být jeho posluchačem. Tento model je stejný jako definování ideálního zákazníka, chcete se zaměřit na věk, povolání, vzdělání, příjem, zájmy, koníčky či jeho geografickou lokaci.
Pojmenujte podcast a určete datum vydání
V tomto bodě máte definované téma i posluchače, na řadě je jméno. Ať už chcete zakomponovat jméno vaší společnosti nebo vytvořit zcela nové, udělejte si důkladnou rešerši, zda již název není spojovaný s jiným podcastem, značkami či ochrannými známkami.
V tuto chvíli není od věci určit si také datum vydání. Dejte si dostatečný čas na plánování a také berte v potaz schvalovací proces jednotlivých platforem.
Rozhodněte o formátu a frekvenci
A co dál? Určete si jakou formou chcete podcast vést. Budou to rozhovory, podcast se scénářem, dokumentární forma nebo půjde o monolog moderátora? Nezapomeňte určit si i pravidelnost vycházení. Většina podcastů vychází týdně, ob týden nebo měsíčně. Když přijde na podcasty pravidelnost je důležitější než frekvence.
Vyberte si platformu
Pro vytvoření podcastu potřebujete samozřejmě platformu, na které jej budete vysílat. Kde všude se dají podcasty dělat?
- Spotify
- Apple Podcast
- Google Podcasts
- Anchor a jiné
Vytvořte si vizuály
Vizuál dělá první dojem a bude mít vliv na to, zda se uživatel stane vaším posluchačem. Můžete se spojit buďto s grafikem nebo si jej navrhnout sami například v nástroji Canva. Projděte si podcasty s podobnou tématikou a sledujte, jaké vizuály používá konkurence.
Zajistěte si vybavení
Přizpůsobte si set-up vašim potřebám a možnostem. Ať už budete chtít využít profesionální studio nebo si vytvořit vlastní, budete potřebovat tyto věci:
- notebook nebo počítač
- mikrofon
- sluchátka
- nahrávací software
- editovací software
Vytvořte trailer
Vytvořte si krátkou zvukovou upoutávku, která vám pomůže podcast zpromovat. Upoutávka by měla zahrnout:
- představení podcastu a o čem bude
- prezentaci zajímavého obsahu, na který se mohou posluchači těšit
- kdy mohou posluchači čekat nové epizody
- call-to-action
Vytvořte stránku pro podcast
Na vámi zvolené platformě vytvořte stránku, na kterou budete moct podcasty nahrávat.
Připravte první tři díly
Na začátku chcete mít připraveny alespoň tři epizody, které vtáhnou posluchače a vytvoří si vztah se sdíleným obsahem. Zároveň tak můžete zvýšit počet stažení, ratings a recenzí v krátkém čase.